Blog: 5 tips voor jouw CV

Ben je op zoek naar een nieuwe uitdaging? Dan heb je in de meeste gevallen een cv nodig. In je cv laat je zien welke ervaring je hebt opgedaan tot nu toe. Naast werkervaring zien werkgevers ook graag diploma’s en skills terug op je cv. Voor een persoonlijke touch kiezen veel sollicitanten ook voor wat extra informatie in de vorm van hobby’s en/of een persoonlijke introductie. In dit stuk vind je cv tips die jouw cv naar een hoger niveau helpen.

Belangrijke info:

De volgende informatie moet altijd terug komen op je cv:

  • Korte introductie
    Stel jezelf hier voor. In dit stuk laat je zien wie je bent of wat jou typeert. Het is niet makkelijk zo’n stuk te formuleren, maar hier kun je het verschil maken. Neem er dus voldoende de tijd voor. Online zijn voorbeelden te vinden om je op weg te helpen.
  • Contactgegevens
    Hier benoem je o.a. je voor- en achternaam, adres of regio waarin je woont, geboortedatum, telefoonnummer en mailadres.
  • Werkervaring
    Heb je werkervaring opgedaan in veel werkgebieden? Benoem dan vooral de relevante werkervaring voor de functie waarop je solliciteert. Vergeet niet kort te benoemen wat je taken waren. Indien je (veel) werkervaring niet benoemd omdat het niet relevant is voor deze sollicitatie adviseren we je te verwijzen naar bijvoorbeeld je LinkedIn profiel waar men je complete werkervaring kan bekijken. Heb je nog geen (relevante) werkervaring? Dan heb je mogelijk wel interessante projecten of opdrachten gedaan op school, bij stages of in de vorm van vrijwilligerswerk. Vergeet dit niet te vermelden.
  • Opleidingen
    Benoem hier de opleidingen die je hebt gevolgd. Ook cursussen kun je hier benoemen. Vergeet er niet bij te zetten of je het diploma hebt behaald.
  • Kennis/vaardigheden
    Hier is ruimte voor alle kennis die je al hebt opgedaan. Ondertussen is bijna iedereen handig met microsoft office, maar je hebt in het verleden vast al eens met bepaalde applicaties of systemen gewerkt. Indien het raakvlak heeft met de functie loont het zeker de moeite dit te benoemen.
  • Foto
    Hier is niet iedereen het mee eens, het is dus zeker niet verplicht. Toch kan een foto helpen een beeld te geven van wie jij bent. Denk goed na over welke foto jou het beste representeert. Een selfie met snapchat filter is wellicht niet zo gepast. Je kunt mensen in je omgeving ook vragen een foto van je te maken.

mensen die aan cv werken

Tip 1: Het format van jouw cv

Je kunt een cv maken op verschillende manieren. Je kunt een cv maken in word, maar veel sollicitanten kiezen tegenwoordig voor een strakkere vormgeving via een cv-sjabloon. Deze gratis sjablonen kun je volop vinden online. Vaak hoef je alleen je gegevens in te vullen en het programma maakt een cv voor je. De echte creatievelingen kunnen aan de slag met programma’s zoals Photoshop, maar de gratis sjablonen zijn een prima alternatief.

Tip 2: One size fits all?

Nope. Helaas gaat dit al lang niet meer op. Iedere functie is anders. Per vacature worden andere vaardigheden, skills en kennis gevraagd. Je wil in je cv laten zien waarom je van meerwaarde bent bij de organisatie. Het is daarom belangrijk dat je jouw cv laat aansluiten op de vacature. Sommige stukken uit je cv kun je vaker gebruiken, maar aanpassen op basis van een vacature blijft belangrijk.

Tip 3: Wat kun jij toevoegen?

Er zijn vaak meerdere redenen waarom je graag wil werken bij een bepaalde organisatie of binnen een bepaalde functie, maar wat kun jij toevoegen? Laat in je cv doorschemeren wat jij kunt bieden aan het bedrijf. Stel een organisatie zoekt een administratief medewerker, dan kun je bij je opleiding, werkervaring en skills laten zien dat je in de baan past. Maar wat maakt jou anders dan anderen? Je hebt misschien al ervaring in het begeleiden van projecten of bent al eens verantwoordelijk geweest voor een heel uitgebreid administratief proces. Vergeet dit niet mee te nemen in je cv!

Tip 4: Navraag kan nooit kwaad!

Sommige functies – zeker binnen de overheid – hebben soms een functietitel die voor mensen buiten de overheid onduidelijk kan zijn. Wanneer je een vacature tegenkomt die je interessant vindt kun je in de meeste gevallen contactgegevens vinden van iemand die je meer kan vertellen over de functie. Maak hier gebruik van wanneer je twijfelt of nog niet scherp hebt wat de functie inhoudt. Je geeft het signaal af dat je werkelijk geinteresseerd bent dus je hoeft je hier niet ongemakkelijk bij te voelen. De kennis die je in gesprek met de organisatie opdoet kun je meenemen in je cv. Daarnaast kun je iemand in jouw omgeving vragen door je gemaakte cv heen te kijken. Hiermee voorkom je spellingsfoutjes in je cv en krijg je mogelijk waardevolle feedback.

Tip 5: Up next: de motivatiebrief

Nu je jouw cv op orde hebt is het tijd voor je motivatiebrief. Het is belangrijk dat je motivatiebrief en cv bij elkaar passen. Voor je motivatiebrief hebben we een aantal tips op een rij gezet. Bekijk ze hier: https://www.werkeninbrabant.nl/nieuws/een-goede-motivatiebrief-is-het-halve-werk/.

Meer info?

Ben jij werkzaam voor één van onze aangesloten organisaties? Dan helpen we je graag op weg met tips om jouw cv te verbeteren. Je kunt hiervoor aankloppen bij mobiliteitsadviseurs Karen of Marieke. Ze kijken graag (gratis) met je mee om je naar een representatief cv te coachen. Daarnaast kunnen ze je helpen met sollicitatietips en hebben ze een groot netwerk in regio West-Brabant. Dit kunnen ze inzetten om je aan een nieuwe uitdaging te helpen.

Karen van de Wiel Marieke Smulders
Mobiliteitsadviseur (maandag t/m woensdag) Mobiliteitsadviseur (woensdag t/m vrijdag)
06 – 11 73 96 53 06 – 21 62 08 01
karen.vandewiel@west-brabant.eu marieke.smulders@west-brabant.eu

 

Courtney van Oers

Tekst van Courtney. Tekst van Courtney. Tekst van Courtney. Tekst van Courtney. Tekst van Courtney. Tekst van Courtney. Tekst van Courtney. Tekst van Courtney. Tekst van Courtney. Tekst van Courtney. Tekst van Courtney. Tekst van Courtney. Tekst van Courtney. Tekst van Courtney. Tekst van Courtney. Tekst van Courtney. Tekst van Courtney. Tekst van Courtney. Tekst van Courtney.